Részletes keresés

A műtárgypiac fontos szereplői: a gyűjtők

Nálunk idén nyáron mutatták be Nathaniel Kahn The Price of Everything / Senki többet című 2018-as dokumentumfilmjét, amely a művészeti piac különböző szereplőinek bemutatásával a műkereskedelem világát hozza közelebb a nézőhöz. A filmből is kiderül, hogy az alkotók, a szakértők és a kereskedők mellett kulcsfontosságú a gyűjtők jelenléte is. A Senki többetben betekintést nyerünk a műgyűjtő házaspár, Stefan Edlis és Gael Neeson New York-i lakásába, ahol többek között Damien Hirst, Jeff Koons, Maurizio Cattelan és Andy Warhol művei sorjáznak. Edlis hol érdekességeket árul el a gyűjteménye egyes darabjairól, hol a digitalizált nyilvántartásában néz utána adatoknak. Amellett, hogy személyes történetek fűződnek a tulajdonában lévő műtárgyakhoz, természetesen tisztában van az árukkal is, készségesen sorolja, mi mennyibe került, amikor megvette, és ehhez képest mennyit érne most a piacon. Amikor a tulajdonában lévő Koons - Nyúlról beszél, emlékeztetnünk kell magunkat, hogy a film nem idei, ezért lehetséges az, hogy Edlis azt mondja, a 945 ezer dollárért vásárolt szobor most 65 millió dollárt ér. Idén májusban ugyanis láthattuk, hogy a négy példányban létező Nyúl egyike jutalékokkal együtt több mint 91 millió dollárért kelt el a Christie's-nél.

A műtárgypiac fontos szereplői: a gyűjtők


Az Edlis-Neeson gyűjtemény darabjai az Art Institute of Chicagoban (kép forrása: Artsy)

Az Edlis-Neeson házaspár az 1970-es években kezdett el gyűjteni, eredetileg főleg műanyagból készült műtárgyakat vásároltak, majd áttértek a háború utáni és a pop-art művészet gyűjtésére. Gyűjteményüket 40 művészre és 200 műre korlátozzák, hogy befogadható maradjon és ki tudják állítani a munkákat. Edlis karrierjük közepe felé járó, illetve kanonizált művészektől vásárol. 2015-ben a házaspár 42 értékes műtárgyat adományozott az Art Institute of Chicago-nak, amelyek együttes értéke körülbelül 500 millió dollár. A nagylelkű felajánlásért cserébe az intézmény beleegyezett, hogy a műveket együtt állítja ki és még jó ideig kiállítva is tartja, ami kifejezetten fontos a gyűjtőknek.

A műtárgypiac fontos szereplői: a gyűjtők


Stefan Edlis (kép forrása: artnet News)

Az Edlis-Neeson házaspár évről-évre az ARTnews top 200 gyűjtőt felvonultató listáján szerepel (egészen pontosan 2006 óta), csakúgy, mint Héléne és Bernard Arnault. Valószínűleg az is közös bennük, hogy helyhiánnyal kellett szembesülniük az egyre gyarapodó kollekció miatt. Az Arnault házaspárnál nem tudunk a gyűjtést érintő konkrét számbeli megkötésről, viszont 2014-ben megnyitották a Fondation Louis Vuitton-t, ahol gyűjteményük egyes darabjait állítják ki. A luxustermékeket gyártó LMVH-t vezető Bernard Arnault nemrégiben azzal szerepelt a hírekben, hogy megelőzte Bill Gates-t a legvagyonosabbak listáján (Bloomberg), így ő lett a világ második leggazdagabb embere. A szenvedélyes műgyűjtő hírében álló francia üzletember többször felkért művészeket az LMVH-hoz tartozó márkákkal való együttműködésre, például a már említett Jeff Koons táskát tervezett a Louis Vuittonnak és csomagolást a Dom Perignonnak. Ami a gyűjtést illeti, előszeretettel vásárolja olyan művészek munkáit, mint Pablo Picasso, Damien Hirst, Jean-Michael Basquiat és Andy Warhol. Érdeklődése középpontjában a háború utáni és a kortárs művészet áll. Az első igazán jelentős mű, amelyre szert tett, egy Monet-festmény volt, amelyet az 1980-as évek elején vásárolt meg egy New York-i aukción. Ő volt az egyedüli licitáló, így viszonylag alacsony áron juthatott hozzá, később úgy nyilatkozott, hogy nemcsak jó festmény, hanem jó befektetés is volt. Vásárlásaira jellemző, hogy olyan művek keltik fel az érdeklődését, amelyek sokakét akkor még elkerülik. A Financial Times-nak adott interjújában elmeséli, hogy így volt ez egy élénk színű Rothko-kép esetében is. Amikor azt vásárolta, a legtöbben még a festő közvetlenül az öngyilkossága előtt festett, sötét, komor munkáira pályáztak. "Csak olyan műtárgyakat vásárlok, amelyek tetszenek, amelyekkel hosszú ideig együtt tudok élni. Éreznem kell valamit, amikor egy festményt nézek, hatnia kell rám." Nyilatkozta az interjúban. A Fondationnak viszont más elvek mentén vásárol, a kurátorral egyetértésben. Itt kifejezetten fontos a kiállíthatóság és a koherencia is.

A műtárgypiac fontos szereplői: a gyűjtők


Bernard Arnault a Rothko-festmény előtt (fotó: Richard Grassie, kép forrása: Financial Times)

Hasso Plattner nevével tavasszal egy Monet-festmény megvásárlásával kapcsolatos találgatások miatt találkozhattunk. A SAP alapítója a The Canvas értesülései szerint a rekorddöntő, Kazlak című festményt vette meg a Sotheby's New York májusi aukcióján, 110,7 millió dollárért. Felröppentek hírek, miszerint a megvásárolt képet a nyilvánosság Plattner 2017-ben alapított múzeumában, a Museum Barberiniben láthatja majd 2020-ban egy Monet-kiállításon. Hasso Plattner és felesége, Sabine a műgyűjtők Top 200-as listáján 2015 óta szerepelnek. Gyűjteményükben főként a keletnémet festőkre, a lipcsei iskola tagjaira és az impresszionizmusra fókuszálnak. Körülbelül 240 impresszionista mű van a birtokukban. Amennyiben igazak a Monet-kép vásárlásával kapcsolatos hírek, minden bizonnyal gyűjteményük egyik csúcsdarabjára tettek szert májusban. A The Art Newspaper írja, hogy Plattner első vásárlása egy Johnny Friedlaender-festmény volt. Elvei közé tartozik, hogy csak festményt vesz, de impresszionizmus előttit nem, mert szerinte annak "a múzeumban a helye". A már említett kritériumokon túl téma szerint is válogat a festményekből, különösen érdeklik a vizet ábrázoló képek, írja a The Art Newspaper.

A műtárgypiac fontos szereplői: a gyűjtők


Hasso Plattner a Barberini Múzeumban (fotó: Michele Tantussi, kép forrása: artnet News)

Legyen szó akár kisebb, akár nagyobb gyűjteményekről, a gyűjteménnyel való foglalkozás nem a vásárlással kezdődik és korántsem ott ér véget. Habár a gyűjtők érthető módon sokszor nem avatnak be minket a gyűjtési stratégiájuk rejtelmeibe, valamint a kollekciójuk pontos paramétereibe, bizonyos mintázatokat általában megfigyelhetünk- akár a fenti három példán keresztül is. Vásárláskor számos megfontolandó dologgal szembesül a gyűjtő, hiszen a műtárgyvásárlás befektetés is. A gyűjtemény szempontjából pedig a személyes ízlésen túl nem árt, ha van egy, a kollekciót összetartó erő. A válogatásnál a rendelkezésre álló hellyel is számolni kell, hiszen a műtárgyak raktározása, épségük megóvása, ha szükséges, restaurálása komoly szakértelmet kívánó feladat. A gyűjtéshez kapcsolódó tudás átadásában és az információk közötti eligazodásban segít a műtárgy.com és a Műtárgybefektetés.hu által szervezett ART Collector Workshop, amelyen a résztvevők a szakma legjobbjaitól kaphatnak valóban hasznosítható, gyakorlati tudást. A képzésről további információkat itt talál.

Szerző: műtárgy.com
Forrás: Portfolio.hu
További cikkek
Műtárgy: milyen kép illik egy közlekedőbe?

Műtárgy: milyen kép illik egy közlekedőbe?

2019-09-13

Egy műalkotás, egy művész és egy enteriőr: új sorozatunkban antik és kortárs műtárgyakat mutatunk be olvasóinknak és szemléltetjük, hogyan simulhatnak bele ízlésesen a mindennapjainkba.

PÁRBESZÉD AZ ÜVEGGEL - Lukácsi László, a világszínvonalon alkotó „titkos favorit”

PÁRBESZÉD AZ ÜVEGGEL - Lukácsi László, a világszínvonalon alkotó „titkos favorit”

2019-09-12

Lukácsi László a magyar üvegművészet egyik világszerte elismert alkotója. Művei megtalálhatók a legjelentősebb iparművészeti és design múzeumokban, híres magángyűjteményekben. Az elmúlt 30 évben fontos nemzetközi díjakat nyert, rangos galériák több tízezer euróért kínálják tökéletes technikai tudásról és autonóm művészeti gondolkodásmódról árulkodó munkáit. Ám – jellemző módon - hazai ismertségén még mindig van mit emelni… Felesége, Borbás Dorka szintén üvegművész, inkább az építészet és design területén dolgozó tervező, aki később a művészet-menedzsment szakot is elvégezte. Ügyesen tárgyal, pályázatokat ír, aktívan dolgozik nem csupán önmagukért, hanem azért is, hogy a magyar üvegművészek felé egyre több nemzetközi és hazai figyelem irányuljon. Egyikük meditatív és kitartó, másikuk agilis és impulzív. Kiegészítik és támogatják egymást. Azt mondják, egyáltalán nem véletlen, hogy a kortárs üvegművészek közt sok a házaspár. Együtt erősebbek, szakmailag értik és segítik egymás.

Utcáról a nappaliba – mire figyeljenek a street artot gyűjtők

Utcáról a nappaliba – mire figyeljenek a street artot gyűjtők

2019-09-12

Napjaink egyik kedvelt művészeti irányzata az utca, a közterek művészete, a street art. Ez a művészeti ág gyorsan tud reagálni a jelen kérdéseire, gyakran szellemes, merész vagy éppen sokkoló, ráadásul tömegeket képes elérni. Egy-egy alkotó a stílusjegyek, témák alapján felismerhető, habár olykor csak találgatni tudunk, kit takar a jól csengő művésznév. A street art népszerűségét kiaknázva a két legnagyobb aukciósház, a Christie’s és a Sotheby’s is árveréseket tart a legsikeresebb ide kapcsolható művészek munkáiból. Úgy tűnik, az utcát otthonául választó művészet új helye a magángyűjtemények oltalma lesz. Ez sokakban ambivalens érzéseket kelt, és talán itt érdemes felidéznünk az önmagát ledaráló Banksy-kép esetét, amely annyi találgatást indított el. Tavaly októberben történt, hogy miután Banksy Lány léggömbbel című munkája rekordáron, 1,1 millió dollárért elkelt a Sotheby’s New York-i aukcióján, beindult benne egy szerkezet, ami félig ledarálta a képet. Hogy mi lehet az akció jelentése, csak találgatni tudjuk, de ha a művész rendszerkritikus munkásságára gondolunk, levonhatjuk a kézenfekvő következtetéseket. Mindenesetre a street art művészek munkáira egyre nagyobb kereslet mutatkozik, az árverőházak pedig igyekeznek kiszolgálni (és irányítani) az igényeket. A Christie’s összeállított egy iránymutatást is a gyűjtőknek, hogy mire kell figyelniük, ha ilyen darabokkal gyarapítanák a gyűjteményüket. Az alábbiakban ebből merítünk.

Fenntarthatóság a kortárs művészetben

Fenntarthatóság a kortárs művészetben

2019-09-06
Művészeti alkotások, amik a klímaváltozás veszélyeire hívják fel a figyelmet, újrahasznosítható anyagok és aktivisták, akik a környezeti problémákra reflektálnak. Egyre szükségszerűbb a fenntarthatóság és a művésze
Műtárgy: mi illik egy tetőtérbe?

Műtárgy: mi illik egy tetőtérbe?

2019-09-06

Egy műalkotás, egy művész és egy enteriőr: új sorozatunkban antik és kortárs műtárgyakat mutatunk be olvasóinknak és szemléltetjük, hogyan simulhatnak bele ízlésesen a mindennapjainkba.

Művészeti igazságok

Művészeti igazságok

2019-09-05
A Pesti Vigadó reprezentatív épületében, egy kamaratárlat keretében mutatják be a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának 2017 és 2018 között díjazott alkotóinak emblematikus alkotásait. A művek mindegyik

Próbálta már?

Hirdetés feladása

Meghirdetheti eladó műtárgyait.

Aukciós értesítés

Valamennyi új aukciós katalógusról email értesítést kap.

Műtárgyfigyelés

A keresésének megfelelő műtárgyakról értesítést kap.

Értékbecslés

Értékbecslést kérhet műtárgyáról.

Kedvencek

Elmentheti kedvenc műtárgyait, hogy később a Kedvencek menüpontban könnyen megtalálhatók legyenek.

Projektjeink

Partnereink

Hiba!

  • A művelethez kérem jelentkezzen be!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozáshoz adja meg az e-mail címét és kattintson a feliratkozás gombra.