Részletes keresés

A SZÜRREALISTA MOZGALOM DALÍTÓL MAGRITTE-IG - Válság és újjászületés 1929-ben

A szürrealista mozgalom legismertebb alkotóinak munkáival találkozhatnak a látogatók a Magyar Nemzeti Galéria – a párizsi Pompidou Központtal közösen szervezett – kiállításán. A csaknem 120 festményt, grafikát, szobrot, fotót, filmet és dokumentumot felvonultató tárlat a mozgalom történetének eseményekkel teli időszakát, az 1929-es évet helyezi középpontba. Az október közepéig látható kiállításon többek között Salvador Dalí, Max Ernst, Joan Miró, Yves Tanguy, René Magritte, Pablo Picasso és Alberto Giacometti műveinek segítségével ismerhetik meg a látogatók az izgalmas korszakot.

A kiállítás a mozgalom történetének egy rendkívül izgalmas szeletére fókuszál: az 1929-es év eseménydús, személyes és művészi ellentétekben gazdag időszakán keresztül mutatja be a szürrealizmus fő tendenciáit, a csoport vezéralakjait, kiemelkedő alkotóit. 1929 történései közül érdemes kiemelni a katalán Salvador Dalí feltűnését a párizsi művészeti színtéren, aki rövidesen kulcsszerepet vállalt a csoport életében. Ekkor mutatják be a Louis Buñuellel együtt készített Un chien andalou (Andalúziai kutya) című filmjét, a szürrealista mozgóképművészet első remekművét, amely megmutatja, hogy a mozgalom által hirdetett rendhagyó látásmód, új alkotói felfogás a lehető legváltozatosabb technikai megoldásokkal alkalmazható.

A kiállítás széles, sokszínű áttekintést nyújt a szürrealista csoport ekkor készült munkáiból, olyan művészek felvonultatásával, mint Salvador Dalí, Max Ernst, Joan Miró, Yves Tanguy, René Magritte, Pablo Picasso, Francis Picabia, Alberto Giacometti, Jean Arp. A szürrealista fotóművészetet Man Ray, André Kertész és Brassai alkotásai képviselik, emellett olyan kevésbé ismert, de igen jelentős alkotókkal is megismerkedhet a közönség, mint Jacques-André Boiffard, Eli Lotard vagy Jean Painlevé.


Alberto Giacometti: Férfi és nő, 1928-1929, Bronz, 40 × 40 × 16,5 cm

A kiállítás hét nagyobb szekcióban tekinti át a szürrealizmust, illetve a mozgalom előzményeit. Az első kiállítási egység az 1929-es esztendőre és a párizsi helyszínre fókuszál. Az év a szürrealizmus történetében is fordulatot hozott: ekkor jelent meg Salvador Dalí a mozgalomban, ekkor született meg a szürrealista film, Dalí és Luis Buñuel remekműve, az Andalúziai kutya, s ekkor következett be az első szakadás a szürrealista művészek között. A második szekció a szürrealizmus előzményeit mutatja be. Itt különösen fontos a dadaizmus szerepe, mivel sok szürrealista művész, például Francis Picabia vagy Man Ray a dadaizmus radikálisan antikonformista világából érkezett. Ebben a szekcióban kapott helyet a metafizikus festő, Giorgio de Chirico is, akit a szürrealisták kezdetben mesterüknek tekintettek. A harmadik kiállítási egység középpontjában két művész áll: Max Ernst és Joan Miró. Új témáik, újfajta képalkotó technikáik, meghökkentően új látásmódjuk s nem utolsósorban elgondolkoztató, költői és humoros címadásaik révén mindketten meghatározó alkotói a szürrealizmusnak. A negyedik szekció elsősorban Salvador Dalíról szól. Talán ő az egész szürrealizmus legismertebb mestere. A katalán művész 1929 tavaszán tűnt fel Párizsban, novemberben már önálló kiállításon mutatta be képeit. Álomszerűség, költőiség és pszichoanalitikus utalások jellemzik művészetét, s hatása már kortársán, Yves Tanguy-n is érzékelhető. Az ötödik szekció annak a művészcsoportnak a munkásságát mutatja be, amelynek ténykedése 1929-ben komoly válsághoz vezetett a szürrealista körökben. A Grand Jeu (Nagy Játék) csoport egyik különleges mestere a cseh származású Josef Šima volt. A hatodik szekcióban a belga René Magritte művei állnak a középpontban. Az ellentétek és ellentmondások dialektikájára különösen érzékeny Magritte munkássága a szürrealizmus történetének egyik legnépszerűbb s a modern popkultúrában is továbbélő fejezete. A kiállítás hetedik szekciója annak a Georges Bataille köré szerveződő Documents című folyóiratnak a művészeit mutatja be, akik egyrészt szemben álltak André Breton erősen kommunista elköteleződésű köreivel, másrészt pedig alkotásaikban nem annyira a tudat alatti, mint inkább a mindennapi valóság élményeit dolgozták föl. A valóság olykor nyers, riasztó, vagy éppen nyíltan erotikus töltetű ábrázolása jellemzi munkáikat.

René Magritte: A kettős titok, 1927, Olaj, vászon, 114 × 162 cm

Az 1929-es év eseményei fordulópontot hoztak a szürrealizmus történetében, hiszen a mozgalom bomlására utaló jelek ellenére éppenséggel az újjászületését indították el. A kiállításon látható mintegy 120 festmény, grafika, szobor, fotó, film és dokumentum zöme a párizsi Pompidou Központ gyűjteményéből érkezett, de láthatók művek a madridi Museo Thyssen-Bornemiszából, a Magyar Fotográfiai Múzeumból és magángyűjteményekből is.


Salvador Dalí: Álom, melyet a gránátalma körül repkedő méh váltott ki egy pillanattal az ébredés előtt, 1944,Olaj, fa, 51 × 41 cm

A kiállítás kurátorai: Didier Ottinger, a Centre national d’art et de culture Georges-Pompidou, Musée national d’art moderne igazgatóhelyettese, a szürrealizmus nemzetközileg elismert szakértője. Társkurátorai: Marie Sarré, Centre Pompidou és Kovács Anna Zsófia, a Szépművészeti Múzeum 1800 utáni Nemzetközi Gyűjteményének vezetője.

A kiállítást magyar és angol nyelvű katalógus kíséri.

forrás: mng.hu 

További cikkek
Műtárgy: milyen kép illik egy közlekedőbe?

Műtárgy: milyen kép illik egy közlekedőbe?

2019-09-13

Egy műalkotás, egy művész és egy enteriőr: új sorozatunkban antik és kortárs műtárgyakat mutatunk be olvasóinknak és szemléltetjük, hogyan simulhatnak bele ízlésesen a mindennapjainkba.

PÁRBESZÉD AZ ÜVEGGEL - Lukácsi László, a világszínvonalon alkotó „titkos favorit”

PÁRBESZÉD AZ ÜVEGGEL - Lukácsi László, a világszínvonalon alkotó „titkos favorit”

2019-09-12

Lukácsi László a magyar üvegművészet egyik világszerte elismert alkotója. Művei megtalálhatók a legjelentősebb iparművészeti és design múzeumokban, híres magángyűjteményekben. Az elmúlt 30 évben fontos nemzetközi díjakat nyert, rangos galériák több tízezer euróért kínálják tökéletes technikai tudásról és autonóm művészeti gondolkodásmódról árulkodó munkáit. Ám – jellemző módon - hazai ismertségén még mindig van mit emelni… Felesége, Borbás Dorka szintén üvegművész, inkább az építészet és design területén dolgozó tervező, aki később a művészet-menedzsment szakot is elvégezte. Ügyesen tárgyal, pályázatokat ír, aktívan dolgozik nem csupán önmagukért, hanem azért is, hogy a magyar üvegművészek felé egyre több nemzetközi és hazai figyelem irányuljon. Egyikük meditatív és kitartó, másikuk agilis és impulzív. Kiegészítik és támogatják egymást. Azt mondják, egyáltalán nem véletlen, hogy a kortárs üvegművészek közt sok a házaspár. Együtt erősebbek, szakmailag értik és segítik egymás.

Utcáról a nappaliba – mire figyeljenek a street artot gyűjtők

Utcáról a nappaliba – mire figyeljenek a street artot gyűjtők

2019-09-12

Napjaink egyik kedvelt művészeti irányzata az utca, a közterek művészete, a street art. Ez a művészeti ág gyorsan tud reagálni a jelen kérdéseire, gyakran szellemes, merész vagy éppen sokkoló, ráadásul tömegeket képes elérni. Egy-egy alkotó a stílusjegyek, témák alapján felismerhető, habár olykor csak találgatni tudunk, kit takar a jól csengő művésznév. A street art népszerűségét kiaknázva a két legnagyobb aukciósház, a Christie’s és a Sotheby’s is árveréseket tart a legsikeresebb ide kapcsolható művészek munkáiból. Úgy tűnik, az utcát otthonául választó művészet új helye a magángyűjtemények oltalma lesz. Ez sokakban ambivalens érzéseket kelt, és talán itt érdemes felidéznünk az önmagát ledaráló Banksy-kép esetét, amely annyi találgatást indított el. Tavaly októberben történt, hogy miután Banksy Lány léggömbbel című munkája rekordáron, 1,1 millió dollárért elkelt a Sotheby’s New York-i aukcióján, beindult benne egy szerkezet, ami félig ledarálta a képet. Hogy mi lehet az akció jelentése, csak találgatni tudjuk, de ha a művész rendszerkritikus munkásságára gondolunk, levonhatjuk a kézenfekvő következtetéseket. Mindenesetre a street art művészek munkáira egyre nagyobb kereslet mutatkozik, az árverőházak pedig igyekeznek kiszolgálni (és irányítani) az igényeket. A Christie’s összeállított egy iránymutatást is a gyűjtőknek, hogy mire kell figyelniük, ha ilyen darabokkal gyarapítanák a gyűjteményüket. Az alábbiakban ebből merítünk.

Fenntarthatóság a kortárs művészetben

Fenntarthatóság a kortárs művészetben

2019-09-06
Művészeti alkotások, amik a klímaváltozás veszélyeire hívják fel a figyelmet, újrahasznosítható anyagok és aktivisták, akik a környezeti problémákra reflektálnak. Egyre szükségszerűbb a fenntarthatóság és a művésze
Műtárgy: mi illik egy tetőtérbe?

Műtárgy: mi illik egy tetőtérbe?

2019-09-06

Egy műalkotás, egy művész és egy enteriőr: új sorozatunkban antik és kortárs műtárgyakat mutatunk be olvasóinknak és szemléltetjük, hogyan simulhatnak bele ízlésesen a mindennapjainkba.

Művészeti igazságok

Művészeti igazságok

2019-09-05
A Pesti Vigadó reprezentatív épületében, egy kamaratárlat keretében mutatják be a Magyar Művészeti Akadémia Képzőművészeti Tagozatának 2017 és 2018 között díjazott alkotóinak emblematikus alkotásait. A művek mindegyik

Próbálta már?

Hirdetés feladása

Meghirdetheti eladó műtárgyait.

Aukciós értesítés

Valamennyi új aukciós katalógusról email értesítést kap.

Műtárgyfigyelés

A keresésének megfelelő műtárgyakról értesítést kap.

Értékbecslés

Értékbecslést kérhet műtárgyáról.

Kedvencek

Elmentheti kedvenc műtárgyait, hogy később a Kedvencek menüpontban könnyen megtalálhatók legyenek.

Projektjeink

Partnereink

Hiba!

  • A művelethez kérem jelentkezzen be!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozáshoz adja meg az e-mail címét és kattintson a feliratkozás gombra.