Részletes keresés

Kerülj közelebb a kortárs művészethez! - V. rész

Sokszor visszatérek a régi kiindulópontokhoz - Beszélgetés Aknay János festőművésszel

A műtárgy.com neves hazai kortárs képzőművészeket bemutató sorozatában ezúttal Aknay János Kossuth-díjas festőművészt, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének (MAOE) elnökét kérdeztük pályájáról.



Műtárgy.com: Életrajzodat olvasva úgy tűnik, nálad a pályaválasztás kérdése gyorsan eldőlt.

Aknay János: Valóban, hat-hét évesen már azt mondogattam, hogy festő leszek. Szerettem rajzolni, sok gyerekkori rajzom meg is maradt, azok például, amiken másodikos általános iskolásként az 1956-os forradalom házunk előtt zajló eseményeit örökítettem meg. Egy évvel később már rajzszakkörbe jártam, ahonnan egyenes út vezetett a képzőművészeti gimnáziumba. Logikus folytatás lett volna a főiskola, fél lábbal már bent is voltam, de közbeszólt a politika és én a főiskola helyett Szentendrére kerültem. A szép diákévek tehát kimaradtak és gyorsan a saját lábamra kellett állnom. Felmenőim között egyébként nem voltak művészek, de a kultúra fontos szerepet játszott családunk életében, többen kitűnően rajzoltak is.

Kerülj közelebb a kortárs művészethez! - V. rész



Hogyan alakult a sorsod Szentendrén?

Kezdetben a megélhetésért sokféle munkát el kellett vállalnom, de a pályán is tudtam haladni. Olyan közegbe kerültem, ami hagyta, hogy kibontakozzak. Sok olyan impulzust kaptam - ez akkoriban nem feltétlenül tudatosult bennem - amik nélkül valószínűleg nem lennék az a festő, aki ma vagyok. Csakhamar felvettek a Művészeti Alapba - rendszerint volt valami "rés a bástyán", némi mozgástér, akkor például Deim Pálnak volt szava a felvételnél. Mindig voltak olyanok, Barcsay vagy Korniss például, akik szerették, támogatták a fiatalokat, egyenrangúként, művészként kezeltek bennünket. Erősen hatott rám azoknak a szentendrei mestereknek, így Ámos Imrének vagy Vajda Lajosnak a szellemisége is, akik akkor már nem voltak közöttünk. Nemcsak mesterségbeli dolgokra gondolok, hanem például az emberi tartásra is. Megcsináltuk az első tárlatainkat, lépésről lépésre elfogadtattuk magunkat; a 80-as évek közepétől már éreztem, hogy "számon vagyok tartva".

Kerülj közelebb a kortárs művészethez! - V. rész


Őrangyal, 1976, olaj, pasztell, farost, 70 x 110 cm


Mennyire osztható fejezetekre, szakaszokra a pályád?

Néhány éve volt két nagy tárlatom, itt Szentendrén, a Művészet Malomban, majd a debreceni MODEM-ben, ami nekem is lehetőséget adott arra, hogy együtt lássam számos, a 70-es évek eleje és 2010 között készült munkámat. Érzem, hogy szervesen kapcsolódnak egymáshoz, van bennük egyfajta folyamatosság, függetlenül attól, hogy éppen figurális vagy absztrakt munkákról van-e szó. Utólag úgy látom, 1972-74 körül kezdtem rátalálni az útra, amin most is igyekszem haladni. Elmozdulások persze vannak, így beszélhetünk különböző szakaszokról a pályámon, de a változás iránya nálam inkább horizontális mint vertikális, azaz nem egyszerűen magam mögött hagyom azt, amit korábban csináltam, hanem vissza-visszatérek a régi kiindulópontokhoz, hogy megnézzem, hogyan működik a dolog az előző "itt jártam" óta szerzett tapasztalatok birtokában. Építkező típusú művész vagyok, nem azt lesem, hogy mi a trendi, az újat akkor engedem közel magamhoz, ha az mindenfajta kényszer, erőltetés nélkül jön.

Kerülj közelebb a kortárs művészethez! - V. rész



Ha erre nem is törekedtél, volt olyan időszak, amikor úgy érezted, hogy trendi, amit csinálsz, hogy benne vagy a fősodorban?

Őszintén szólva ez a kérdés nem nagyon foglalkoztat. Jónéhány évtizednyi pályával a háta mögött az ember érzi már, hogy hol a helye, amikor van egy nagy névsorolvasás - és erre vonatkozóan kap is visszaigazolásokat. Időnként mégsincs ott, ahol úgy érzi, hogy ott kellene lennie, de ezt is el kell fogadni, ahogy mondani szokás, benne van a pakliban.

Kerülj közelebb a kortárs művészethez! - V. rész


Szentendre, 1973, olaj, pasztell, farost, 76 x 65 cm


Műveidnek van egy nagyon sajátos, időnként új elemekkel bővülő motívumvilága, amiben a jellegzetes szentendrei kőkapuk, ablakok, oromdíszek mellett a már-már védjegyeddé vált angyalok és a rovásírás jelei is fontos szerepet kapnak. Utóbbiak hogyan kerültek a szó szoros és átvitt értelmében is képbe?

Az angyalok már a 70-es években megjelentek, kapocsként ég és föld között, együtt a különféle építészeti elemekkel. Később eltűntek, hogy aztán 30 éve, kislányom halála után újra felbukkanjanak. A rovásírás először valóban írásként jelent meg nálam, de számos jel már önmagában is ütős motívum volt. Később aztán kezdtem lassan megváltoztatni a jeleket; a formák vastagodni, szélesedni kezdtek, némi átalakítás után hol fecskévé változtak, hol pedig - így érnek össze a motívumok - megint csak angyallá.

Kerülj közelebb a kortárs művészethez! - V. rész



Számos szakmai és érdekképviseleti szervezetnek vagy a tagja, a MAOE-t 2011 óta elnöklöd is. Miért fontos számodra a társadalmi-közéleti szerepvállalás?

- Egyrészt, gyerekkorom óta munkál bennem egy határozott igazságérzet, amit későbbi, az akkori politika működésével kapcsolatban szerzett tapasztalataim csak tovább erősítettek. Van egy értékrendem, amit próbálok következetesen képviselni, de közben tisztelem mások ezzel ellentétes meggyőződését is, csak a gerinctelenséget viselem nehezen. Az ember tegye úgy a dolgát, hogy mindig nyugodtan tudjon a tükörbe nézni. Olyan feladatokat vállaltam, amikben reményeim szerint jó ügyeket szolgáltam, segíteni tudtam. Ugyanakkor tisztában vagyok azzal is, hogy ezeket a funkciókat nem lehet mindig mindenki megelégedésére ellátni.

Kerülj közelebb a kortárs művészethez! - V. rész


Emlék, 2014, akril, vászon, 80 x 90 cm


Hol találkozhatnak mostanában munkáiddal az érdeklődők?

A szegedi REÖK palotában május 22-ig még látható a magyar kortárs geometrikus tendenciákat bemutató nagyszabású tárlat, amin több festményem is szerepel. Van még egy izgalmas kiállítás, ami tavaly óta az országot járja és április közepétől Egerben látható: egy műgyűjtő, Matula Péter még évekkel ezelőtt felkért három művészt, ef Zámbó Istvánt, Tábori Csabát és engem, hogy foglalkozzunk műveinkben Jézus életével. A tárlat az erre a felkérésre évtizednyi késéssel született munkákat, benne az én tizenkét részes sorozatomat mutatja be. Fontos számomra az is, hogy festményeim a határon túli magyarokhoz is eljussanak; jelenleg Csíkszeredán van kiállításom, amit júniusban Pozsonyban követ majd egy újabb.

És mit tegyen, aki nemcsak megnézni, de birtokolni is szeretné egy-egy művedet?

Nagyon szoros szálak nem fűznek galériákhoz - e tekintetben is igyekeztem megőrizni függetlenségemet - de azért van kettő is, a nagycenki Horváth és Lukács Galéria, valamint a budai Scheffer Galéria, ahol találkozni lehet a munkáimmal, amik időnként felbukkannak aukciókon is. És természetesen nyitva áll a gyűjtők előtt műtermem ajtaja is.

szerző: Emőd Péter, műtárgy.com
Fotó: Boudo-Art
...
Forrás: Portfolio.hu
További cikkek
Az ír koronázási ékszerek eltulajdonításának fordulatos története

Az ír koronázási ékszerek eltulajdonításának fordulatos története

2024-04-17

Az Artnet legújabb The Hunt című sorozatában olyan művészeti alkotásokat és ősi relikviákat kutat, amelyek - sajnos - az idők során elvesztek. A frigyládától Kleopátra sírjáig ezek a legendás kincsek régóta megragadják a történészek és a régészek fantáziáját, még akkor is, ha a történelem rétegei alá vannak eltemetve. 

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXVI.

Műtárgy-kalauz stopposoknak XXVI.

2024-04-17

Az OCTOGON és az Art Advisory Budapest közös sorozatában – az aktuális online tematikához kapcsolódóan – mindig egy-egy újabb hazai művészre és alkotására hívjuk fel olvasóink figyelmét. Az áprilisi, Építészet & Művészet fókuszunknak megfelelően ezúttal Wolsky András Random Space-Constellation NO'1 című térbeli művét mutatjuk be.

Milánói útikalauz műkedvelőknek

Milánói útikalauz műkedvelőknek

2024-04-16

A művészet és a dizájn szerelmesei számára talán még soha nem volt alkalmasabb időpont Milánó meglátogatására. Április közepén a Design Hét, a Miart és a Velencei Biennále hármasa találkozik, a város irigylésre méltó művészeti, dizájn és gasztronómiai célpontjai pedig a figyelem középpontjába kerülnek. Azonban, ahogyan azt a város bármelyik galériása el fogja mondani, Milánó számtalan kulturális gyöngyszemét egész évben meg lehet tekinteni.

Lakner László festményével bővült a Centre Pompidou gyűjteménye

Lakner László festményével bővült a Centre Pompidou gyűjteménye

2024-04-09

Lakner László Barikád című festménye bekerült a párizsi Centre Pompidou rangos gyűjteményébe. Lakner a magyar neoavantgárd egyik legjelentősebb képviselője, az 1972-ben készült alkotása a Pompidou Kelet-közép Európai Akvizíciós Bizottság magyar tagjainak közvetítésével került be a párizsi múzeum állandó válogatásába.

A párizsi galériák új generációja változtatja meg a város művészeti szcénáját

A párizsi galériák új generációja változtatja meg a város művészeti szcénáját

2024-04-08

Párizs, a művészetek városa, lenyűgöző kulturális pezsgéssel büszkélkedhet. A múzeumok széles tárháza, a galériák sokasága és a magángyűjtemények – például a Pinault-gyűjtemény vagy a Fondation Louis Vuitton - lenyűgöző választéka nem mindennapi élményeket teremt a művészet rajongóinak. A Louvre örök klasszikusai mellett Párizs napjainkban a kortárs kiállításai révén is jelentős vonzerővel bír az érdeklődők számára.

Próbálta már?

Hirdetés feladása

Meghirdetheti eladó műtárgyait.

Aukciós értesítés

Valamennyi új aukciós katalógusról email értesítést kap.

Műtárgyfigyelés

A keresésének megfelelő műtárgyakról értesítést kap.

Értékbecslés

Értékbecslést kérhet műtárgyáról.

Kedvencek

Elmentheti kedvenc műtárgyait, hogy később a Kedvencek menüpontban könnyen megtalálhatók legyenek.

Projektjeink

Partnereink

Hiba!

  • A művelethez kérem jelentkezzen be!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozáshoz adja meg az e-mail címét és kattintson a feliratkozás gombra.