Kortárs hetek a hazai aukciós piacon
Folytatódni látszik a tavalyi lendület: idén is a II. világháború utáni és kortárs művek alkothatják az aukciós műtárgypiac legdinamikusabban fejlődő szektorát, véli a műtárgy.com.
Nem lett igazuk azoknak, akik aggódtak, hogy miután tavaly minden korábbinál nagyobb számban kerültek kalapács alá kiemelkedő kvalitású, 1945 után született művek, idén komoly „beszerzési gondokkal” küzdenek majd az aukciósházak. A küszöbön álló árverések kínálata rácáfol erre a félelemre; az elmúlt években ugrásszerűen megemelkedett árszint – és a gyűjtői körökben zajló generációváltás – újabb és újabb jelentős munkákat „csalogat ki” a piacra. Néhány éve még egy 20-30 millió forintos ár is szinte elképzelhetetlennek tűnt a hazai kortárs piacon, tavaly pedig Keserü Ilona Sírkövek című munkája már a 100 milliós küszöböt is átlépte és ennek köszönhetően először fordult elő, hogy élő és munkásságával Magyarországhoz kötődő művész festménye bekerült az év tíz, legmagasabb áron értékesített műalkotása közé. A jelentős áremelkedés nemcsak az egyedi munkákra volt jellemző; megtöbbszöröződött a sokszorosított grafikák ára is, a hétszámjegyű leütések ma már itt sem jelentenek szenzációt.
Miközben kortárs művek korábban is megjelentek már az aukciós piacon, sőt, néhány ház külön kortárs árveréseket is szervezett, az igazi fordulatot a legnagyobb házak intenzív bekapcsolódása jelentette: a Virág Judit Galéria már 2019 óta rendszeresen tart második világháború utáni és kortárs árveréseket és tavaly a Kieselbach Galéria is felvette a kesztyűt. A pozitív tapasztalatok mindkét házat arra ösztönzik, hogy maradjanak meg ezen az úton. A következő napokban szinte egyidejűleg lépnek színre, ami a gyűjtők számára érdekes összehasonlítási lehetőséget kínál és persze komoly fejtörést is okoz, hogy milyen taktikával igyekezzenek sikerrel gyarapítani gyűjteményüket. Ami az anyagot tanulmányozva jól látszik: főként ugyanazok a művészek kerülhetnek majd az árverési tudósítások szalagcímeibe, akik tavaly is a piac meghatározó szereplői voltak. A két háznál együtt Fajó Jánostól 11, Hencze Tamástól 10, Nádler Istvántól 9, Keserü Ilonától és Lakner Lászlótól 7-7, Bak Imrétől és Konok Tamástól 6-6 alkotásra lehet licitálni; a legkeresettebb művészek közül egyedül Maurer Dóra munkáiból szűkös a választék. A művek egy része olyan neves gyűjtők kollekcióiból származik, mint Rácz István, Kolozsváry Ernő, vagy Nudelman László.
A Kieselbach Galéria április 21-én árverez; s a tételek között 65-85 millió forintos becsértékkel egy 1945 előtti „előfutár főmű”, Vajda Lajos Gyertyás lánya is szerepel, amit Kieselbach Tamás a katalógushoz írott előszavában azzal indokol, hogy Vajda életműve 1945 után termékenyítette meg igazán a kortárs magyar művészetet. Egy tételben, 40-65 milliós becsértékkel kerül kalapács alá Korniss Dezső három kis méretű, 1948-as festménye, melyek a művész második szentendrei korszakának jellegzetes konstruktív-szürrealista stílusjegyeit viselik. Keserü Ilonától egyik legszebb tányéros kompozíciójára lehet licitálni, mely akkor született, amikor a művész 2000 után újra elővette ezt a kedvelt témáját a 60-as évekből – a 2011-es Tányéros-Reinkarnációért a galéria 50-70 millió forintot vár. Bak Imrétől a téri elemekkel szellemesen játszó 1997-es Bruegel-átiratot említjük, ami a galéria várakozása szerint 15-20 millió forintért kelhet el. A bevezető felsorolásban szereplő művészek mellett kiemelkedő kvalitású művek reprezentálják többek között Földi Péter (Ősz, 8,5-12 millió Ft), Harasztÿ István (Színtérítő, 7,5-9,5 millió Ft), Korga György (Budapest, 1962, 14-18 millió Ft) és Siskov Ludmil (Robot Human, 13-17 millió Ft) munkásságát. „Életmű-rekord gyanús” Swierkiewicz Róbert 1984-es első bemutatása után gyorsan legendássá vált festménye, a Meteorológiai jelentés, ami 30-46 millió forintos taksát kapott.
A Virág Judit Galériánál olyan tekintélyes méretű anyag gyűlt össze, hogy árverésüket kétnaposra tervezik: április 23-án főként a nagyobb, egyedi munkák, míg 25-én a papíralapú alkotások és a sokszorosított grafikák kerülnek kalapács alá; a két napon összesen 238 tétel keres új tulajdonost.
Az árverés vezető tételének Hantai Simon 1958-as, cím nélküli olajképe ígérkezik, amelyért 60-80 millió forintot várnak. Fajó Jánostól az egyik első olyan festmény kerül kalapács alá (Piskóták III.), melyen a címben szereplő, ikonikussá vált motívumát használja, de ugyanez a motívum jelenik meg egy kisplasztikáján is. A két munka becsértéke 16-24, illetve 4-6 millió forint. Nádler István művei közül a 12-18 millióra taksált Feketebács IV. emelkedik ki, míg Lakner Lászlótól szürnaturalista korszakának egy ritka darabja, az 1963-64 körül festett, 15-20 millió forintos taksát kapott Csendélet. Keserü Ilona 18-25 millió forintra becsült, Felszálló hangzat című 2014-es képén vízszintes színsávok adnak hátteret a felfelé haladó két színfolt-csoportnak, amelyek − a mű címéből kiindulva − zenei akkordokként is értelmezhetők. Kassák Lajostól egy kései, 1960-as, zsúfolt színvilágú absztrakt kompozícióra lehet licitálni, melyet keletkezésének évében a legendás párizsi Denis René Galériában láthatott először a nagyközönség. Az olajkép a galéria várakozása szerint 36-48 millió forintért cserélhet gazdát.
A Virág Judit és a Kieselbach Galéria aukciói mellett figyelmet érdemel egy, már jelenleg is zajló, május 4-én záruló online árverés, mely egyszerre kortárs, tematikus és nemzetközi: a Saxon Art Gallery profiljának megfelelően geometrikus munkákat kínál, főként a geometrikus absztrakció és az avantgardizmus hagyományait folytató játékos, dinamikus irányzat, a MADI alkotóinak műhelyéből. A kínálatban két mű a MADI mozgalom alapítóját, az uruguayi-i Carmelo Arden Quint képviseli; egy 1970-80-as nyomat 1,1 millió, míg a művész halálának évében, 2010-ben született akrilkép 3,8 millió forintos árról indul. Carmelo Arden Quin neve felbukkan egy 2010-es Fajó János-kollázs címében is, mely tisztelgés az elhunyt nagynevű pályatárs előtt és 2,5 millió forintos kezdőárat kapott. A sokszínű anyagban festmények és grafikák mellett számos plasztikára is lehet licitálni, a kezdő árak néhány tízezer és – kevés kivételtől eltekintve – egymillió forint között mozognak. A nemzetközi dimenziót európai, illetve az ebben a műfajban nagyon erős latin-amerikai művészek képviselik. A magyar alkotók közül Bálványos Leventét, Haász Istvánt, Harasztÿ Istvánt, Botos Pétert, Bányász Évát, Matzon Ákost és Saxon Szász Jánost emeljük ki.
„Abszolút kortárs” az az április 21-i jótékonysági árverés is, melyet a Magyar Képzőművészeti Egyetem, a Török Köztársaság Budapesti Nagykövetsége és a Yunus Emre Budapesti Török Kulturális Központ a török földrengés áldozatainak megsegítésére szervez. Az aukción 50 oktató – többek között Kőnig Frigyes, Sallai Géza, Szurcsik József, Ötvös Zoltán, Kósa János, Felsmann Tamás és Erős István – művei mellett 78 hallgatói munka is szerepel; a kikiáltási árak 5 ezer és 600 ezer forint között váltakoznak.
Címlapkép: Keserü Ilona: Közelítés emléke, 2000. Címlapkép forrása: Virág Judit Galéria
Forrás: Portfolio.hu