Részletes keresés

Műkereskedelemről művészszemmel - „Én elmentem a vásárba…”

 

 

Piacon a művész, de nem mint portéka. Tarr Hajnalka informálódó, élményfeldolgozó sorozatának első része a műkereskedelmi vásárokról és szereplőiről

 

Az 1970-ben első alkalommal megrendezett Art Basel óta a kortárs művészeti vásárok száma és jelentősége radikálisan megnőtt. A korábban alkalmi események ma éves rendszerességű összejövetelekké váltak, és dominálják a művészeti világot. Különösen igaz ez az olyan topvásárokra, mint az Art Basel, a Frieze, a TEFAF, az Armory Show, az ARCO Madrid vagy a FIAC.

Jelenleg évente közel 220 jelentős művészeti vásárt rendeznek világszerte. Az Art Basel+UBS által megjelentetett The Art Market 2019 kiadvány a 20 legfontosabb vásár látogatóinak számát 2018-ban összesen 1,1 millióra teszi, közel 3700 kiállító galériát számol, és globálisan 16,5 milliárd dollárra becsüli a hasonló rendezvények forgalmát.

A Galerie Eva Presenhuber standja az Art Basel Miami Beachen

Fotó: Faragó Balázs

Ezek a vásárok, és köztük is az Art Basel, egyértelműen a csúcsot, a „leg”-et jelentik minden tekintetben: a legfontosabb galériákkal, gyűjtőkkel, a legrangosabb intézmények képviselőivel, a legismertebb művészek műtárgyaival való találkozás lehetőségét.

„A kortárs művészeti piac kizárólag belső információk alapján működik. Nem transzparens világ. A nemzetközi kortárs művészeti piac lényegét abban látom, hogy van kb. száz ember, akinek a véleménye meghatározó. Vezető múzeumok szakemberei, kurátorok, galériások, gyűjtők, dealerek. Nem több ezren vannak, mint a nagy művészeti vásárokon a VIP-vendégek, hanem maximum százan”– nyilatkozta Küllői Péter egy, az Artmagazinnak adott korábbi interjújában.

Vagyis egy feltörekvő galéria „must do fairs”. Amennyiben szintet akar lépni, nem engedheti meg magának, hogy ne próbáljon meg felvételt nyerve legitim szereplőként jelen lenni egy olyan eseményen, ahol a kereskedelmi tevékenység mellett (ami esetében vagy sikeres, vagy nem) esélye van arra, hogy kapcsolatba lépjen ezzel a bizonyos „maximum száz szereplő” -vel, és felhívja magára a figyelmet.

A szakmai elismertség, a brand építése egy kereskedelmi galéria esetében – ahogy egy művész esetében is – bonyolult jóváhagyási rendszeren való végighaladást jelent, a legitimáció piaci és szakmai jele pedig mostanra egy topvásáron való részvétel lett. Vagyis: ha ott vagyunk = relevánsak vagyunk, stabilan és sikeresen veszünk részt a globális művészeti szcénában. Ugyanakkor egy feltörekvő, anyagilag messze nem a jól eladható sztárművészek horribilis áraiból élő galériának a vásár kategóriájától és a lokációtól függően 20–40 millió forintot a sztárgalériához hasonlóan ugyanúgy ki kell adnia egy prominensebb artfairen való részvételre (utazás, szállítás, szállás, standdíj…). Ez pedig komoly anyagi veszteséget jelenthet, amelyből néhány elég is ahhoz, hogy kivéreztesse a galériát. Amint Jerry Saltz Pulitzer-díjas amerikai műkritikus egy cikkében már 2018 májusában megírta: „az az ipari komplexum lehetetlenné teszi, hogy minden közepes/kis galéria ismeretlen vagy alacsonyabb árú művészeket vihessen a vásárokra ekkora mértékű anyagi kockázat nélkül; miközben a csúcskategóriás galériák mindent besöpörnek anélkül, hogy bármi kockázatosat vagy innovatívat mutatnának. A közép- és a kiskereskedők beleesnek a 22-es csapdájába.”

Nem csoda hát, hogy a horribilis standárakkal dolgozó rendezvények vitatott szerepe és hatalma a művészeti világban számos kritikát kap az utóbbi időben. „Rendszerként a művészeti vásárok olyanok, mint Amerika: elromlott, és senki sem tudja, hogyan kell megjavítani. Amerikához hasonlóan a vásárok is csak a legfelső szinten lévők számára előnyösek, és ez a különbség csak növekszik. Egy ragyogó, párhuzamos művészeti világ alakult ki a szemünk előtt. Amikor belépsz a vásárra, biztosra veheted, hogy a standok nagy részének drágább darabjait – Warhol, Koons, Murakami, Basquiat, De Kooning és társainak munkáit – szinte azonnal eladták. Olyan gyorsan, hogy kereskedőik közül néhányan magánrepülőkkel érkeznek, ügyfeleiket elrejtik az emberek elől, levadásszák őket, majd elrepülnek. Mint a bérgyilkosok, akiket soha nem látsz: jönnek, üzletelnek, majd eltűnnek az éjszakában”– írja Saltz.

A topvásárok egyszerre lenyűgözők és problematikusak tulajdonképpen minden olyan vonatkozásban, amit az ott megjelenők képviselnek: a kereskedelmi, de azon túl, a művészi és művészeti reprezentációs aspektusaikban, sőt kánonteremtő, brandképző súlyuknál fogva is. Egy alapvetően kereskedelmi funkciójú, 150–260 galériát és 3-4000 művészt felsorakoztató, átlagosan 5 napba koncentrálódó, gipszkarton fallabirintusban manifesztálódó, annak méretével és vásári praktikumaival kompatibilis, tehát elsősorban olaj-vászon médiumú műtárgyat és nem művészt prezentáló esemény kontextusába beköltözött a művészeti világ, hogy üzleteljen, kapcsolatot építsen, lásson és döntsön művészetről, művészekről. 

Közben a változtatás már csak azért is várat magára – annak dacára, hogy sokan sürgetik –, mert a piramis csúcsán lévőknek, a megagaleristáknak és art fair igazgatóknak ez az intézménytípus bőven jól hoz a konyhára.

De addig is – személy szerint, ha tehetem –, ki nem hagyom a júniusi Art Baselt. Hiszen: „Egy turista mit tehet?! Örül neki, hogy itt lehet…”

Tarr Hajnalka

 

Megjelent a Műértő márciusi lapszámában.

Műértő - művészeti és műkereskedelmi folyóirat A Műértő a HVG Zrt.
kiadásában megjelenő, szakemberek által írt és szerkesztett művészeti,
műkereskedelmi havilap. A múzeumi szférában és a műtárgypiacon érdekelt
valamennyi résztvevőhöz szól, igyekszik eligazítani a befektetési szándékkal
rendelkező üzletembereket. Nemzetközi kitekintéssel beszámol az árakról,
trendekről, jelentős aukciókról, vásárokról, kiállításokról és a színtér
meghatározó szereplőiről. Aktuális információkat és kritikai elemzéseket
közöl. Megjelenik minden hónap első péntekjén.

Főszerkesztő Andrási Gábor
Szerkesztő: Nagy Mercédesz
Hirdetés: Tasnádi Rózsa, tel.: 061-436-2450; hirdet@hvg.hu

Szerkesztőség:
1037 Budapest, Montevideo u. 14.
muerto@hvg.hu / www.muerto.hu

Előfizethető:
HVG Zrt. terjesztési osztály: ugyfelszolgalat@hvg.hu; tel.: 061-436-2045
Kiadja a HVG Kiadó Zrt, Felelős Kiadó: Szauer Péter

További cikkek
A világ 10 legdrágább gyémántja

A világ 10 legdrágább gyémántja

2020-05-30

A gyémántékszerek töretlen népszerűségnek örvendenek. A gyémánt státusszimbólum, az erő, a hűség és a jómód jele is egyben. Egyike a legritkább köveknek, amely évmilliárdok alatt, különböző környezeti hatások miatt vált a legkeményebb természetes anyaggá. Amennyiben a súly, a tisztaság, a szín és a csiszolás tökéletes harmóniája áll fenn, egy-egy gyémánt több millió dollárért talál gazdát az aukciókon. A Barneby’s összegyűjtötte a világ legdrágábban elárverezett gyémántkölteményeit, mutatjuk a listát!

Bárki összeállíthatja a saját online kiállítását egy új fejlesztés segítségével

Bárki összeállíthatja a saját online kiállítását egy új fejlesztés segítségével

2020-05-22

A járványhelyzet hatására a kulturális intézmények az online térbe helyezték át tevékenységük jelentős részét, internetes kiállításmegnyitókkal, online kiállításokkal és tárlatvezetésekkel elérve a kultúrára szomjazó közönséget. A londoni székhelyű Art UK a helyzetre reagálva kifejlesztett egy egyedülálló online eszközt, amelynek segítségével bárki kipróbálhatja magát kurátorként.

Archeologikus festészet - Verebics Kati legújabb képeiről

Archeologikus festészet - Verebics Kati legújabb képeiről

2020-05-18

Ókori héroszok és istenségek, személyes ismerősök archetipikus karakterekké formált
portréi, a Közel-Kelet keveréklényei és hiedelemvilága kortárs arcok mögött, Egyiptom
kultúrája és a Kárpát-medence történetei, egzotikum és mindennapiság keverednek
Verebics Katalin transzparens rétegekből építkező képein, melyek a látványtól lassan
elszakadva tartanak a szürrealitás imaginárius világa felé. A 2019-ben MMA-
ösztöndíjat nyert Verebics Katalin műtermében jártunk.

Megelevenített betűk - Oberfrank Luca műveiről

Megelevenített betűk - Oberfrank Luca műveiről

2020-05-12

Nagy méretű hordozók apró betűkkel teleírva, melyek a kiállítótérben képpé változnak. Intermediális kísérletek látható hangok, hallható képek és a képpé változtatott írás körül. A transzcendencia keresése új médiumok felhasználásával, kortárs szakrális művészeti kísérletek Oberfrank Luca MMA-ösztöndíjas alkotó művészi programjában.

KORONA / ÉKSZER - online aukció a gyermekekért - május 11-16.

KORONA / ÉKSZER - online aukció a gyermekekért - május 11-16.

2020-05-11

Az Ékszerek Éjszakája Budapest a FISE támogatásával jótékonysági árverést szervez „KORONA / ÉKSZER – Aukció a gyermekekért” címmel, amely során kortárs magyar ékszertervezők által felajánlott egyedi művek kerülnek árverésre.

Újabb részletek derültek ki Vermeer híres alkotásáról

Újabb részletek derültek ki Vermeer híres alkotásáról

2020-05-07

Újabb titkok derültek ki Vermeer egyik leghíresebb alkotásáról, a Leány gyöngy fülbevalóval című festményről – számol be róla a Barneby’s. Az 1665 körül készült művet 25 év után vetették alá újra alapos műszeres vizsgálatnak.

Próbálta már?

Hirdetés feladása

Meghirdetheti eladó műtárgyait.

Aukciós értesítés

Valamennyi új aukciós katalógusról email értesítést kap.

Műtárgyfigyelés

A keresésének megfelelő műtárgyakról értesítést kap.

Értékbecslés

Értékbecslést kérhet műtárgyáról.

Kedvencek

Elmentheti kedvenc műtárgyait, hogy később a Kedvencek menüpontban könnyen megtalálhatók legyenek.

Projektjeink

Partnereink

Hiba!

  • A művelethez kérem jelentkezzen be!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozáshoz adja meg az e-mail címét és kattintson a feliratkozás gombra.