Schmuck 2013
A müncheni Schmuck a kortárs ékszer világszinten is legjelentősebb kiállítása, és a hozzá kapcsolódó szatellitrendezvényekkel egyre grandiózusabb formát ölt. A Schmuck hetében a város megtelik ékszerbemutatókkal, amelyek nemcsak a galériákba és a múzeumokba, hanem számos ideiglenes kiállítóhelyre is beköltöznek.
Az ötvenes évek végétől minden évben megrendezett központi kiállítás tulajdonképpen egyfajta világméretű verseny, amelyre idén 35 országból közel 600 tervező jelentkezett. A kurátor, Bernhard Schobinger zürichi aranyműves mester, napjaink legelismertebb kortársékszer-tervezőinek egyike közülük választott ki 58 alkotót, akiktől a közönség 250 művet tekinthetett meg. Válogatásában idén olyan kiállítást láthattunk, amely szellemi és esztétikai frissességével talán sohasem hozta ilyen közeli párhuzamba az ékszert a kortárs képzőművészettel. Emellett lenyűgöző volt az új anyagok sokfélesége, illetve a hagyományos anyagok megmunkálhatóságának számos, meglepően új lehetősége, és a legmodernebb technológiák kreatív, nem technokrata alkalmazása is. A központi tárlat keretei között most is sor került egy neves mester munkásságának szelektált retrospektív bemutatására: idén az új-zélandi Warwick Freemannek a természet formavilágára reflektáló, letisztult munkái ellenpontozták a sokféleséget.
A Schmuck alapítójáról elnevezett Herbert Hofmann-díjat az ausztrál Robert Baines, a finn Helena Lehtinen és a japán Fumiki Taguchi kapta. Kiemelkedő műveket láthattunk továbbá mások mellett a német David Bielandertől, a vietnami Sam Tho Duongtól, az amerikai Bruce Metcalftól vagy a koreai Sungho Chótól.
A müncheni eseménysorozat két legjelentősebb rendezvénye az Otto Künzli munkásságát összegző, nagy retrospektív tárlat volt a Pinakothek der Modernében, valamint a kortárs ékszer legismertebb aranyműveseinek mesterműveiből bemutatott válogatás az Antikensammlungenben. A számtalan kisebb kiállításon a két nagy olaszországi mester, a német Manfred Bischoff és Bruno Martinazzi kizárólag aranyból készített ékszerszobrai mellett az észt Tanel Veenre szobrászműhelyben installált munkái bizonyultak a legemlékezetesebbeknek.
A kortárs ékszer kontinenseken átívelő művészeti önkifejezésmód. Globális voltára jellemző, hogy míg legerősebb központjai egyértelműen Németországban és Hollandiában találhatók, hálózatába a világ bármely tájáról be lehet kapcsolódni. A Schmuck idején minden művész a bajor fővárosban akar lenni; a megjelenés fontossága abban rejlik, hogy sehol másutt nem fordul meg ennyire koncentráltan, ilyen rövid idő leforgása alatt annyi szakmabeli műértő, galerista, gyűjtő és alkotó, mint ezen az eseményen. München március elején a legjobb hely a munkák bemutatására és a kapcsolatok építésére. Bár Magyarországon még igen kevesen tudják, mi a kortárs ékszer, idén először magyar tervezők feltűnésének lehettünk tanúi a Schmuck müncheni szatellitkiállításain. Lőrincz Réka és Vági Flóra a Galerie Biro meghívott művészeként mutatta be legújabb alkotásait, míg Huber Kinga, Kecskés Orsolya, Stomfai Krisztina, Vékony Fanni ékszertervező és Pecsics Mária fotográfus maga szervezte és menedzselte bemutatkozó tárlatát, amely bekerült a Schmuck hivatalos szakmai programjába. Mindkét kiállítás védnöke a müncheni magyar konzul volt. A hat magyar tervező tárgyai szerepeltek a Kinga Zobel által szervezett, a szatellitkiállításokat promotáló nagyszabású nyitórendezvényen, a Schmuck Show-n is, ahol a közönség modelleken láthatta az ékszereket.
Vági Flóra munkáit korábban a kurátorok már kétszer beválogatták a Schmuck anyagába, az elmúlt években ő is, Lőrincz Réka is többször részt vett a Schmuck hetében rendezett kisebb tárlatokon. Idén Schmuck you! című kiállításukkal indult el a húszéves múltra visszatekintő neves galéria új projektje, a Galerie Biro Junior, amelynek Kinga Zobel volt a kurátora. „A Galerie Biro nem tudja tovább bővíteni kapacitását, Lőrincz Réka és Vági Flóra személyében viszont izgalmas fiatal művészek léptek színre. Tavaly ősszel müncheni ékszergyűjtőkkel Budapesten jártunk, akkor volt alkalmam jobban megismerni a két tervező alkotásait. Mindketten karakteres, saját kortárs nyelvezetet alakítottak ki, szabadon nyúlnak témáikhoz, munkájuk nemzetközi színvonalú” – mondta a Műértőnek Olga Biro, aki a jövőben is kész az együttműködésre a két magyar művésszel, hiszen a kiállítás komoly elismerést kapott szakmai körökben, és számos darab nagy nemzetközi magángyűjteményekbe került. Vági Flóra az arnhemi múzeum Paper Art című kiállítására is meghívást kapott.
Huber Kinga, Kecskés Orsolya, Stomfai Krisztina, Vékony Fanni – Pecsics Mária fotográfussal kiegészítve – a 2012-es budapesti Design Hét keretében a Faur Zsófi Galériában Lassú víz… címmel rendezett kiállítást vitte Münchenbe. Nem volt könnyű belevágni a szervezésbe, kialakítani a hiányzó kapcsolatokat, megfelelő helyszínt találni a nagyméretű, látványos installációnak. „Igazolódott az elképzelésünk, hogy helyünk van a kortárs nemzetközi ékszerművészeti szcénában. A Schmuck új szereplőiként a galériák és a gyűjtők egyaránt kíváncsiak voltak ránk, és sokan kerestek fel bennünket olyan korábbi látogatók ajánlására is, akiknek tetszettek a munkáink. Fontos lépésnek tekintjük, hogy sok szakmabelivel megismerkedtünk, német és más külföldi galériákkal is felvettük a kapcsolatot. Az anyagi sikereken túl a személyes ismeretségek kialakításának örülünk legjobban” – nyilatkozták a művészek.
Spengler Katalin