Részletes keresés

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni

Közeleg az év vége és vele az ünnepek miatti hajtás és izgalom. Ahhoz, hogy lelassuljunk egy kicsit és méltóképpen búcsúztassuk a 2017-es évet, még az ünnepek előtt vagy a két ünnep között látogassunk el egy-egy kiállításra, amely garantált feltöltődést és kikapcsolódást biztosít. A műtárgy.com összeállításában 5 hazai és 1 külföldi tárlatot ajánl megtekintésre.

Keretek között - a hatvanas évek művészete Magyarországon (1958-1968)


A Magyar Nemzeti Galéria kiállítása mintegy 350 műalkotáson (plakátok, festmények, szobrok, grafikák és iparművészeti alkotások) keresztül két történelmi esemény közötti időszak művészetéről nyújt átfogó képet, az 1956-os forradalom utáni konszolidáció éveitől az 1968-as prágai tavaszig. A korszak "Három T" keretei közé szorított világában együtt éltek a szocialista realizmus idealizált ábrázolásai és a kezdődő neoavantgárd törekvések. A kiállított magyar mesterek (többek között Kondor Béla, Csernus Tibor, Korniss Dezső, Berki Viola) mellett olyan külföldi alkotók is bemutatásra kerülnek, akik inspirálhatták a hazai művészeket (Picasso, Fernand Léger, Renato Guttuso, Bernard Buffet).

Helyszín: Magyar Nemzeti Galéria, megtekinthető: 2018. febr. 18-ig.

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni


Mácsai István, Pesti utca, 1961


Párizs vonzásában - Boldi és Csernus Tibor kiállítása


Izgalmas dologra vállalkozott a Hegyvidék Galéria: egy szobrász és egy festő alkotásait mutatja be, méghozzá úgy, hogy a művek egymással harmóniában jelennek meg a kiállításon, holott szobrászat és festészet időtlen idők óta versengenek egymással. A két művészt összekapcsolja, hogy mindkettejüket foglalkoztatja az emberi test anyagi mivolta.

Helyszín: hegyvidék Galéria, megtekinthető: 2018. jan. 22-ig.

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni


Csernus Tibor, Presszó



Ég és föld között - a Biblia a magyar képzőművészetben


A Reformáció 500. évfordulója kapcsán nyílt nagyszabású tárlat neves magyar művészek (Aba-Novák Vilmos, Molnár C. Pál, Kondor Béla, Borsos Miklós, Csernus Tibor és még sokan mások) munkáin keresztül a Biblia világával, az emberi sorskérdésekkel és a hittel foglalkozik. A kiállítás képein megjelenő vívódások, súlyos döntések ma is aktuálisak, mindennapjaink részét képezik. A fontos témán túl kiemelendő a felvonultatott alkotók által képviselt magas művészi színvonal is.

Helyszín: Várkert Bazár, megtekinthető: 2018. jan. 14-ig.

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni


Tóth Menyhért: A vízenjáró (Vadvizek), 1940-es évek


Golden Boundaries - kamaszkor a kortárs fotográfiában


A felnőtté válás, a kamaszkor kérdései és legfőbb társadalmi, pszichológiai, kulturális aspektusai jelennek meg a Capa központ kiállításán. A fiatalság szorongásával, útkeresésével, önmeghatározási kísérleteivel is szembesülhetünk a fotográfiák segítségével.

Helyszín: Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ, megtekinthető: 2018. márc. 18-ig.

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni


Alexandre Haefeli: Férfitársaság


Kassákizmus


Kassák Lajos a magyarországi avantgárd egyik legfontosabb alakja. Születésének 130., illetve halálának 50. évfordulója alkalmából 3 kiállítást is rendeztek a belvárosban, amelyek a művész 1920-as évekbeli munkásságát járják körül.

A Petőfi Irodalmi Múzeumban megtekinthető tárlat (Új művészet - A bécsi MA az avantgárd nemzetközi hálózataiban) középpontjában Kassák 1920-1926 között Bécsben megjelent MA folyóirata áll.

A Petőfi Irodalmi Múzeum - Kassák Múzeumban megrendezett kiállítás (Az új Kassák - A ló meghal és a madarak kiröpülnek) Kassák önéletrajzi ihletésű, közismert, a kiállítás címében is szereplő remekművének hátterét, a művész költői nyelvének megújítását, fejlődését, valamint a vers kanonizációjának történetét mutatja be.

A kiállítássorozat harmadik helyszíne a Bajor Gizi Színészmúzeum, ahol a Kassák-kör színpadi munkásságával ismerkedhetnek meg a látogatók. (A kiállítás címe: Új dráma, új színpad - A magyar avantgárd színházi kísérletei.)

Három helyszínen, megtekinthető: 2018. febr. 25-ig.

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni


Kassák Lajos


Várnai Gyula: Peace on Earth!


Az 57. Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjának kiállítása a Ludwig Múzeumban

Január közepéig tekinthetjük meg az idei Velencei Képzőművészeti Biennále magyar pavilonjának anyagát a Ludwig Múzeumban. Várnai Gyula "Békét a világnak" projektje megidézi a hatvanas évek békemozgalmait, egy olyan korra emlékezve, amikor a jövőről gondolkodva a pozitív elképzelések kerültek előtérbe. Ma már a világbéke eszménye utópiának tűnik, jövőképünk egyre borúsabb. Várnai "forrásai talált tárgyi és képi elemek, amelyeket új összefüggésbe helyez" írja a kiállítás kurátora, Petrányi Zsolt. A művész múltidézése által láthatóvá válik, hogy a jövőt kiszámíthatatlan, előre meg nem jósolható tényezők alakítják.

Helyszín: Ludwig Múzeum, megtekinthető: 2018. jan. 14-ig.

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni


Várnai Gyula: E-wars, 2017, digitális nyomat (részlet).


+ 1: Rubens - The power of transformation


Rubens rajongóinak erősen ajánlott még január 21-éig betervezniük egy bécsi kirándulást, ugyanis a Kunsthistorisches Múzeumba a világ minden tájáról (többek között Madridból, Szentpétervárról és Washingtonból is) érkeztek a flamand mester festményei. A kiállítás azon túl, hogy elérhető helyen mutatja be távoli múzeumok Rubens festményeit azért is csalogató, mert példákkal illusztrálva mutatja be, hogy hogyan inspirálódott a művész reneszánsz, illetve kortárs alkotók által, hogyan folytatott egyfajta kreatív kommunikációt az antik és a reneszánsz szobrászattal.

Kunsthistorisches Museum Wien, megtekinthető: 2018. jan. 21.

6+1 kiállítás, amit nem érdemes kihagyni


Rubens, Parisz ítélete, 1638, Prado


Szerző: műtárgy.com

Forrás: Portfolio.hu
További cikkek
Péntek a műteremben – műteremlátogatások a Resident Arttal

Péntek a műteremben – műteremlátogatások a Resident Arttal

2018-06-20

A tanév végével egyre kevesebb kulturális programot találni Budapesten, annál többet a nyári fesztiválok programjában, az uborkaszezon a képzőművészeti galériák körében is megfigyelhető. Sok alkotó művésztelepeken vészeli át a kánikulát, de szerencsére azok sem maradnak képzőművészeti program nélkül, akik Budapesten töltik ezt időszakot. Július 6-től 5 egymást követő péntek délutánon budapesti műtermekbe látogathat, aki a kortárs képzőművészet néhány érdekes egyéniségét testközelből szeretné megismerni; a művészek saját műtermeikben, műveik között fogadják a látogatókat. A Resident Art szervezésében több mint két éve rendszeres vendégei lehetünk budapesti művészeknek, akik a műterem falai között mesélnek magukról, az alkotói folyamatról, inspirációkról, dilemmákról és tervekről. A látogatások azok számára a legizgalmasabbak, akik nem csak a megszokott körülmények között szeretnének közelebbi ismeretségbe kerülni kortárs alkotókkal és alkotásaikkal. A péntek délutáni műteremlátogatáshoz semmiféle előképzettség, tudás nem szükséges, mindössze érdeklődés és némi nyitottság kell ahhoz, hogy valaki a kérdező szemszögébe helyezkedjen és megnyissa magát egy alkotói világ számára. A találkozás során a művekkel együtt a művész arcát, személyiségét is megismerjük és a későbbiekben is sokkal személyesebben emlékezhetünk rájuk és idézhetjük fel egy-egy kiállítás kapcsán az alkotókat is

WIKAM, Bécs -  Két palota – egy vásár

WIKAM, Bécs - Két palota – egy vásár

2018-06-18

Ezzel a szlogennel népszerűsítette a Wiener Internationale Kunst & Antiquitätenmesse február 24. és március 4. közötti rendezvényét az osztrák műkereskedők szövetsége, a Verband Österreichischer Antiquitäten- und Kunsthändler. A császárváros szívében, a barokk Ferstel- és Niederösterreich-palotában most is 40 galéria szerepelt a régióból: 32 hazai, 7 német és 1 svájci. A kínálat az ókortól a kortársakig szóródott – valamennyi műfajban. A szervezők egyrészt ebben a széles spektrumban, másrészt a negyedszázados múltban látják a látogatók nagy számának és az eladások sikerének titkát. A vonzerőt rangidős osztrák mesterek egyéni kiállításai fokozták.

Jó eredményeket hozott a tavaszi aukciós szezon

Jó eredményeket hozott a tavaszi aukciós szezon

2018-06-15
Megbízhatóan teljesített a májusi-júniusi árveréseken a hazai aukciós piac. A legmagasabb ársávba kevés tétel tudott felkapaszkodni, de kicsit lejjebb sűrűvé vált a mezőny - írja a műtárgy.com. Bár egy-két kisebb á
Bravúros porcelánok a Zsolnay gyárból és Hollóházáról

Bravúros porcelánok a Zsolnay gyárból és Hollóházáról

2018-06-11
"Plasztikus, de nem szobrászat. Színes, de nem festészet. Rajzos, de nem grafika" - mi az? Így szólna a mondat, ha egy találós kérdésről lenne szó. A megoldást eláruljuk: az a műfaj, amire az idézet utal, a kerámia. Gorka L
Ezzel a 2014-es interjúval emlékezünk Birkás Ákos festőművészre - Az egésznek nincsen maradéka – Birkás Ákos festőművész a készülő új kiállításáról

Ezzel a 2014-es interjúval emlékezünk Birkás Ákos festőművészre - Az egésznek nincsen maradéka – Birkás Ákos festőművész a készülő új kiállításáról

2018-06-11

 A műtárgy.com az első félévben nyolcrészes sorozatban mutatott be ismert műgyűjtőket, azzal a nem titkolt céllal, hogy kedvet csináljon ehhez a nemes és értő kezekben befektetésként is figyelemre méltó eredményeket hozó hobbihoz. A cél új sorozatunkban is hasonló, ám ezúttal nem „fogyasztókat”, hanem „termelőket”, azaz neves és a gyűjtők körében is kedvelt hazai képzőművészeket szólaltatunk meg. A sort a külföldön is ismert és elismert, Herder díjjal kitüntetett festőművésszel, Birkás Ákossal kezdjük.

- Legutóbbi, nagysikerű egyéni tárlatod a debreceni MODEM-ben „A festő dolga” címet viselte. A kiállítás vizuálisan választ adott arra a kérdésre, hogy miben látod a festő dolgát, de most arra kérlek, tedd meg ezt szavakban is.

- Először is: a művész nem válaszokat ad, hanem kérdéseket konstruál.  Aki úgy képzeli, hogy a művészet feladata a válaszadás, az nem művész, pláne nem mai művész.  Például tipikusan válaszadó művészet volt a szocialista realizmus. De ma már nincs előírva, hogy mit kell a művel kapcsolatban gondolnunk és így hosszabb távon még ez a „rossz” művészet is kérdéseket tesz fel és érdekessé válik, legfeljebb nem esztétikai kontextusban.

- Ismert vagy arról, hogy érzékenyen reagálsz a minket körülvevő világ változásaira, problémáira.

- Az én eszményem egy nyitott társadalom, ahol egyenrangú emberek között intenzív a kommunikáció, a saját álláspont megtalálásának az izgalma. Amikor az elmúlt évtized közepén hazajöttem, azt hittem, az ország ebbe az irányba halad.  Egy nagyon kommunikatív festői nyelvet kerestem és ezt a sajtó képvilágában találtam meg. Számomra a lényeg a kommunikáció volt, akár az úgynevezett „magas művészet” rovására is.  Azt akartam, hogy egy kiállítás olyan legyen, mint a mozi, szóval érdekes és érthető. Ismétlem, abból indultam ki, hogy a társadalom egyre nyitottabb lesz. De most sajnos azt látom, hogy a dolgok az ellenkező irányba mennek. Ezért újra kellett gondolni a munkámat.  A direkt kritikai kommunikációnak nem látom tovább értelmét, mert az ma nem jut túl egy szűk, elenyésző kisebbség körén. Valami eddig nem érzett összeegyeztethetetlenséget látok a világunkban, és erre reagálok az új munkáimmal, amelyek esztétikailag valamivel bonyolultabb nyelvet beszélnek.  

- Úgy tudom, ezeket az új munkáidat hamarosan be is mutatod.

- Igen, mégpedig először, november 18. és január 16. között, a bécsi Knoll Galériában, majd jövő februárban ennek az anyagnak egy módosított, de ugyanazt a megközelítést tükröző változata a budapesti Knoll Galériában is látható lesz. A tárlat címe – „Az egész és a maradék” – önmagában is ellentmondás, hiszen ilyen tulajdonképpen nincs: az egésznek nincsen maradéka. Ez a cím arra utal,hogy a magyar társadalom egyfajta homogenitás irányába halad; kiszorul az az inhomogén elem, aminek pedig a társadalom kovászának kellene lennie.   

- Mit tegyen az, aki nemcsak megnézni, de birtokolni is szeretné munkáidat?

- Régebbi képeim, így például a korábbi Fejek általában ritkán „mozdulnak” és ha mégis, akkor többnyire gyűjtők egymás közötti üzleteiben cserélnek gazdát; műkereskedésekbe, árverésekre csak elvétve kerülnek. Aki az új munkáim iránt érdeklődik, azt szívesen látom képnézésre és beszélgetésre a műtermembe is – de ha vásárlásra terelődik a szó, akkor az engem képviselő galériákhoz, a már említett Knoll-hoz, vagy a németországi EIGEN+ART-hoz kell irányítanom őket.  Ez egyes gyűjtőket elriaszt, pedig egy alapszabályról van szó, aminek a betartása nélkül nem létezhet bizalmi viszony művész és műkereskedő között. A gyűjtők ugyan hajlamosak azt hinni, hogy így drágábban jutnak a kiszemelt munkához, valójában azonban egy műnek egyetlen ára kell, hogy legyen, és ez nem függhet a beszerzés csatornájától. Nem szeretek árakról tárgyalni, úgyhogy ezt a feladatot örömmel engedem át a galeristáknak.

- Hogyan látod – saját tapasztalataid alapján is – a kortárs gyűjtés magyarországi helyzetét?

- Rendkívül nagy volt az elmaradásunk ezen a téren, hiszen Nyugaton már a 60-as-70-es években úgy jártak az emberek kortárs kiállításokra, mint moziba vagy színházba és ez az érdeklődés a kortárs munkák áraiban is tükröződött. Az utóbbi időben sokat javult a helyzet, vannak már kitűnő munkát végző kortárs galériáink és hozzáértő, komoly műgyűjtőink a fiatalabb nemzedékek képviselői között is. Ez a művészekre is inspirálóan hat! Mert nem szabad elfelejteni, hogy a művészek, a közönség és a gyűjtők nagyon összefüggenek, úgymond együtt jönnek izgalomba. Ahogy nem jön létre fontos gyűjtemény jó művészet nélkül, jó művészet sem komoly gyűjtők nélkül. Én is jobban kivágom a rezet, ha úgy érzem, hogy figyelnek rám.

szerző: Emőd Péter/műtárgy.com

 

Próbálta már?

Hirdetés feladása

Meghirdetheti eladó műtárgyait.

Aukciós értesítés

Valamennyi új aukciós katalógusról email értesítést kap.

Műtárgyfigyelés

A keresésének megfelelő műtárgyakról értesítést kap.

Értékbecslés

Értékbecslést kérhet műtárgyáról.

Kedvencek

Elmentheti kedvenc műtárgyait, hogy később a Kedvencek menüpontban könnyen megtalálhatók legyenek.

Partnerek

Hiba!

  • A művelethez kérem jelentkezzen be!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozáshoz adja meg az e-mail címét és kattintson a feliratkozás gombra.