Ipartervesek grafikáira licitálhatunk
A stíluspluralitás a már említett két tárlaton is megmutatkozott. A kiállítások kurátora, a frissen végzett művészettörténész, Sinkovits Péter ugyanis tizenegy avantgárd művész képeit állította ki az egykori Ipari Épülettervező Vállalat belvárosi székházában, lefedve a kor haladó irányzatainak nagyját. Az első, 1968-as kiállításon Nádler István a geometrikus új absztrakció jegyében született művekkel jelentkezett, ehhez az irányzathoz kapcsolódott Bak Imre is. Nádler a neoavantgárd művészeti mozgalom jelentős alakja, Bak Imrével és Fajó Jánossal együtt megalapította a Budapesti Műhely nevű képzőművészeti alkotóközösséget. A grafikai aukción két munkája szerepel, a Rátalálva című rézkarc, valamint a Kompozíció című tusrajz. Utóbbi a művész oldottabb festészetére jellemző, néhány, spontánnak tűnő gesztusból áll, a tus sajátosságait, az elmosódottságot és a határozottabb vonalvezetést elegyítő alkotás.
Az első kiállításon Hencze Tamás az op artra emlékeztető, vibráló képeket állított ki. A szórópisztollyal felvitt, ismétlődő motívumok a mozgás látszatát keltették. Ugyanakkor mindig foglalkoztatták a szigorúan geometrikus formák és a gyakran két színre, a feketére és a fehérre redukált képi világ. A fekete és fehér kettősébe a vörös, majd a kék is megérkezett. Kalligráfia című munkáján a vörös uralkodó szerephez jut, az egyszerű geometrikus formákat pedig az írásjelekre emlékeztető alakzatok ellensúlyozzák.
Lakner Lászlót ekkoriban a figurális festészet kérdései foglalkoztatták, ugyanakkor a hétköznapi, pop artos tárgyakat szürrealista megoldásokkal ötvözte, egyéni festői nyelvet hozva létre. A Változások című rézkarcon az ismétlődő, figurális motívumok kollázsszerű képpé állnak össze.
Nádler, Hencze és Lakner a második, 1969-es kiállításon is részt vettek. Major János a második tárlaton, valamint az Iparterv - kiállítások egyik fontos előzményének tekinthető Stúdió "66 -on szerepelt. Major a Képzőművészeti Főiskola grafikai tanszékén végzett. Festőnek indult, de a főiskoláról eltávolították, majd a grafikai tanszékre vették vissza. Az iskola befejezése után a rézkarccal kezdett kísérletezni. Grafikáiban egyetlen művön belül is különböző technikákat elegyített, ettől aztán gyakran montázsjellegűvé vált az alkotás. Ezt láthatjuk az életművön belül meghatározó szerepet betöltő, igencsak talányos mű, a Cynthia kacsája esetében is, ahol a karcolt és metszett elemek mellett csurgatott akvatinta is megjelenik. Major grafikáin sokszor groteszk hangulat uralkodik, a művész másik aukciós képe, a Hieronymus Bosch emlékezete, 3/50 is erről tanúskodik.
A Stúdió '66 -on kívül előzménynek tekinthető még a Vásárhelyi Pál Kollégiumban 1968 februárjában rendezett régi és új avantgárd kiállítás, amelyen olyan művészek állítottak ki, mint például Bak Imre - aki később az Iparterv kiállításokon is részt vett -, Gyarmathy Tihamér és Korniss Dezső. Gyarmathy Tihamértől több munka is szerepel az aukción, például a tussal készített Út a Kozmoszba című alkotás. Korniss Dezsőtől pedig egy öt szitanyomatból álló válogatásra lehet licitálni az árverésen. A festő születésének 110. évfordulója alkalmából jelenleg nagyszabású tárlatot láthatunk a Magyar Nemzeti Galériában.
A szitanyomatot kedvelőknek az Iparterv mappára hívjuk fel a figyelmüket, amely hat nyomatból áll.
A két csoportos kiállítás történetéhez hozzátartozik, hogy csak néhány napig voltak láthatók, mivel a Képző- és Iparművészeti Lektorátus betiltotta őket. A tárlatokon részt vevő alkotók ma is meghatározó részét képezik a hazai művészeti életnek.
Szerző: műtárgy.com
Forrás: Portfolio.hu