Részletes keresés

Műtárgyperek egy Kandinszkij és két Egon Schiele képért

 Napjainkban is több jogi eljárás zajlik a műtárgyak tulajdonlásának kérdésében. A II. világháború során számos zsidó származású műgyűjtő kollekcióját sajátították el, és a jogos örökösök sok esetben visszakövetelik felmenőjük tulajdonát. Az ilyen bírósági eljárások több nehézséggel is küzdenek: gyakran nem áll rendelkezésre egyértelmű bizonyíték az esetet illetően, valamint a műtárgy jelenlegi tulajdonosa sok esetben már legálisan, gyakran nyilvános aukció keretében jutott hozzá a visszakövetelt alkotáshoz. Ambivalens érzéseink lehetnek azzal kapcsolatban is, hogy a múzeumok visszaszolgáltatják a festményeket, amelyek így eltűnnek a nagyközönség szeme elől.  Az alábbiakban két jelenleg is zajló ügyet mutatunk be az artnet nyomán.

 

Bíróság elé kerül a Kandinszkij festmény tulajdonlásának kérdése

 

Vaszilij Kandinszkij Das bunte Leben (Színes élet) című 1907-es festménye évtizedek óta lógott a müncheni múzeumban, most azonban az örökösök vissza kívánják szerezni.

 

1_1.jpg

Vaszilij Kandinszkij, Színes élet (1907)

 

A március 3-án indított per szerint a festményt a II. világháború során lopták el a Lewenstein családtól. A képet Emanuel Albert Lewenstein, zsidó származású varrógép gyáros vásárolta. Gyermekei megőrzés céljából a Stedelijk Múzeumnak adták a festményt, mielőtt elmenekültek az országból. Nem sokkal azután, hogy a nácik 1940 májusában megszálták Hollandiát, a Kandinszkij festmény egy holland műgyűjtő tulajdonába került, az örökösök megkérdezése nélkül. Egy októberi aukción vette meg S. B. S. Slijper, majd 1972-ben Slijper özvegyétől vásárolta meg a müncheni bank, a BayernLB, a város és a Lenbachaus múzeum bíztatására.

Most, hogy az ügy a bíróság elé kerül, a bank a döntéstől függetlenül azt szeretné, ha a festmény a müncheni múzeumban maradna, amely a Kandinszkij festmények legnagyobb európai gyűjteményével rendelkezik.

 

Új törvény segíthet az örökösöknek visszaszerezni két Egon Schiele akvarellt.

 

A holokauszt során meggyilkolt Fritz Grünbaum leszármazottai évtizedek óta követelik vissza Egon Schiele két vízfestményét, csatájukba most bevonták az Egyesült Államokban nemrégiben elfogadott Holocaust Expropriated Art Recovery törvényt, amelynek célja, hogy segítsen a nácik által eltulajdonított műalkotások megtalálásában és visszaszerzésében. A Grünbaum örökösök által jelenleg visszakövetelt két Schiele festmény a Nő fekete kötényben (1911), valamint az Arcát eltakaró nő (1912).

 

00.jpg

Egon Schiele, Arcát eltakaró nő (1912)

 

Grünbaum örökösei állítják, hogy Fritz 449 darabos gyűjteményét a II. világháború során elkobozták a nácik, azonban két bécsi döntőbizottság már elutasította ezt az állítást, mondván, hogy nincs bizonyíték a tettre. Néhány gyűjtő és kereskedő azt hangoztatja, hogy a műalkotásokat a nácik leltározták, de nem tulajdonították el, és 1956-ban Grünbaum sógornője, Matilda Lukacs 53 művet (köztük a két Schiele-t) eladott egy svájci műkereskedőnek.

A Grünbaum örökösök ügyvédje, Raymond Dowd a New York Times-nak azt nyilatkozta, hogy ennek az '56-os tranzakciónak a körülményei sosem lette teljesen tisztázva.

2015 novemberében az örökösök tudomást szereztek róla, hogy Richard Nagy, londoni műkereskedő és Schiele szakértő értékesíteni kívánta a két vízfestményt New Yorkban. Dowd eljárást kezdeményezett az ügyben, és egy manhattani bíró leállította az eladást. Richard Nagy a New York Times-nak elmondta, hogy támogatja a nácik által ellopott tulajdontárgyak visszakerülését a jogos tulajdonosokhoz, de úgy gondolja, itt nem ez a helyzet áll fenn. Mint elárulta, általában már csak azért is szimpatikusak ezek a követelések a számára, mert a családjának el kellett hagynia Magyarországot az Anschlusst követően.

A Grünbaum örökösök 2005-ben egy Schiele rajzot (Ülő nő felhúzott bal lábbal – torzó, 1917) is kergettek, a tárgyalások hét éven át zajlottak, majd a bíróság elutasította a keresetet, mondván, hogy túl sok idő telt el. A rajz több mint egymillió dollárért kelt el a Sotheby's New York aukcióján.

 

000.jpg

Egon Schiele, Ülő nő felhúzott bal lábbal - torzó (1917)

 

Egyelőre nem tudni, hogy az új törvény segíteni tud-e az örökösöknek, azonban az ügyvédjük magabiztosan nyilatkozott az ügyet illetően.

 

Forrás: artnet

Szerző: Járfás Eszter, műtárgy.com

További cikkek
Rekordszámú művész a 2024-es Velencei Biennálén

Rekordszámú művész a 2024-es Velencei Biennálén

2024-04-26

A Velencei Biennálé a kortárs művészet legnagyobb nemzetközi bemutatója. Az itt szereplő művészek azonnal a világ legkiválóbb szakembereinek és mega-galériáinak látókörébe kerülhetnek, ami felpörgetheti a karrierjüket. A Biennálé kurátora minden évben komoly befolyással bír, hiszen többek között ő választja ki a rendezvényen kiállító alkotókat, akiket a művészeti világ figyelmébe kíván ajánlani.

Frissen restaurálva, újra megtekinthetők a Notre-Dame-tűzből megmentett festmények

Frissen restaurálva, újra megtekinthetők a Notre-Dame-tűzből megmentett festmények

2024-04-25

Amikor 2019. április 19-én kigyulladt a Notre-Dame de Paris, volt egy félórás időszak, amikor úgy tűnt, hogy a székesegyház teljesen összeomolhat. A világ döbbenten figyelte, ahogy a tornya ledől, és füst gomolyog a párizsi égbolton. A tűzoltók szakértelme és bátorsága döntőnek bizonyult. Éjfélre a hatóságok kijelentették, hogy a város egyik leghíresebb nevezetessége „megmenekült”, és a parázsló épületből emberi lánc vezetett ki, amely műkincseket, ereklyéket és értékes könyveket vitt biztonságba.

Próbálta már?

Hirdetés feladása

Meghirdetheti eladó műtárgyait.

Aukciós értesítés

Valamennyi új aukciós katalógusról email értesítést kap.

Műtárgyfigyelés

A keresésének megfelelő műtárgyakról értesítést kap.

Értékbecslés

Értékbecslést kérhet műtárgyáról.

Kedvencek

Elmentheti kedvenc műtárgyait, hogy később a Kedvencek menüpontban könnyen megtalálhatók legyenek.

Projektjeink

Partnereink

Hiba!

  • A művelethez kérem jelentkezzen be!

Hírlevél feliratkozás

Hírlevél feliratkozáshoz adja meg az e-mail címét és kattintson a feliratkozás gombra.